تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی
مرجع دانلود آهنگ های نــــــــــــــــــــــــــی نوازی - ساز نـــــــی - سوخته كاري ني
درباره وبلاگ


آید ز نی حدیثی، هر دم به گوش جانم
کاخر بیا و بشنو، دستان و داستانم




گاه بشنو از نی و گاهی ز دل

اشک از نی باشد و مشکش ز دل
این نوای نی، گل افشان می کند
وای بر دل، دیده گریان میکند


بگذر از نی ، من حکایت میکنم
و ز جدایی ها شکایت می کنم
نی کجا این نکته ها آموخته؟
نی کجا داند نیستان سوخته؟
بشنو از من بهترین راوی منم
راست خواهی هم نی و هم نی زنم
نشنو از نی ،نی حصاری بیش نیست
بشنو از دل ، دل حریم دلبریست
نی چو سوزد ،خار خاکستر شود
دل چو سوزد خانه ی دلبر شود

گرچه نی زرد و ضعیف و لاغر و بیدست و پاست
چون عصای موسوی در خوردن غم اژدهاست


ز نغمه تا خدا یک کوچه راه است
بر این بیت بلندم نی گواه است


ای نی محزون نوایی ساز کن
ناله جانسوز را آغاز کن
مرحبا ای بازگوی رازها
از تو شد صاحب اثر آوازها


گفتم به نی چو حال من اشفته زین نواست
گر عشق نیست در دلت این ناله از کجاست
هر زیر و بم صدای تو را گوش و جان
هر پیچ و خم حدیث تو با روحم اشناست


اعضای وبلاگ 1050 نفر

لینک های مفید
محل تبليغات
پنجشنبه سی و یکم شهریور 1390 :: 22:38 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
 

تکنوازان نی - نت پیش درآمد بیات ترک از کتاب کاوه سروریان

 

این نت را دوست عزیزم احمد جان از گلستان فرستادن . از همه دوستانی که نوازنده هستند و دوست دارند با ما در این برنامه شرکت کنند خواهشمند هستم در یکی از سایت آپلود فایل مثلا سایت پرشین گیگ (http://www.persiangig.com) فایل تکنوازی خودشان را آپلود کنند . و لینک آپلود برای من ارسال کنند که با نام خودشان در این پست قرار گیرد . در ضمن اگر نت ی را هم می خواهید که در هفته آینده در برنامه شماره ۴ قرار داده بشه رو می توانید در همین سایت آپلود قرار بدید و لینک را برایم بفرستید .

 

اجرای شماره ۱ : حمید رضا نامور محبوب از خراسان جنوبی

اجرای شماره ۲ : احمد جوانبخت

 

پنجشنبه سی و یکم شهریور 1390 :: 21:15 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)



این نت را دوست عزیزم احمد جان از گلستان فرستادن . از همه دوستانی که نوازنده هستند و دوست دارند با ما در این برنامه شرکت کنند خواهشمند هستم در یکی از سایت آپلود فایل مثلا سایت پرشین گیگ (http://www.persiangig.com) فایل تکنوازی خودشان را آپلود کنند . و لینک آپلود برای من ارسال کنند که با نام خودشان در این پست قرار گیرد .

دانلود آهنگ متن سریال سلطان و شبان

اجرای سلطان و شبان با نی کاوه سروریان

اجرای شماره 1 : احمد جوانبخت از گلستان

اجرای شماره ۲:  حسین حیدری اجرای اول (صدای اوج) - اجرای دوم با صدای بم

اجرای شماره ۳ :حمید رضا نامور محبوب از خراسان جنوبی


سه شنبه بیست و نهم شهریور 1390 :: 20:32 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
 

:


Al Fadime
Aygiz
Cokertme
Dost Dost Diye
Hem Okudum
Kagizmana Ismarladim
Katip Arzuhalim
Nazenden Sevgilim
Nenni Bebek
Odam Kirec Tutmuyor
Osman Aga

pass:
ucnokta



Turkish Folk Guitar 4 - 1994

 
Tracklist:

Atabari
Carsambayi Sel Aldi
Cigdem Derki Ben Elayim
Ey Coban
Gel Gor Beni
Karadeniz Potpori
Menim Nazli Yarim
Silifkenin Yogurdu
Size Selam Getirmisem
Uskudara Giderken Katibim
Yesil Ayna

 

pass: ucnokta


«سوته دلان» نام آلبومی است با آواز «شهرام ناظری» و موسیقی «کامبیز روشن روان» که توسط انتشارات «هارمونی» منتشر شده است. نوازندگی اثر بر عهده‌ی «ارکستر» بوده و «کامبیز روشن روان» رهبری «ارکستر» را بر عهده داشته است.

«سوته دلان» بخش اول از مجموعه‌ای است که آن را با نام «ساقی نامه» می‌شناسیم. بخش دوم این آلبوم «نسیم صبحگاهی» نام گرفته است. اشعار اثر منتخبی از سروده‌های «حافظ»، «سعدی» و «میر رضی آرتیمانی» است.

نوازندگان ارکستر:
تک‌نوازان: اسد الله حجازی «تار»، غلام‌حسین بهروزی‌نیا «عود»، اردشیر روحانی «پیانو»
ویولن: منوچهر انصاری، همایون رحیمیان، رضا عالمی، مجتبی میرزاده، ارسلان کامکار
آواز جمعی: مهدی شمس نیکنام، بیژن کامکار، محمدرضا اخوان
کمانچه: اردشیر کامکار، هادی منتظری، هادی آزرم
ویلونسل: منوچهر باستان سیر، کریم قربانی
کُنترباس: علیرضا خورشیدفر
نی: محمدعلی کیانی نژاد
تیمپانی: علیرضا قوامی
کلارینت: اکبر محمدی
سنتور: بهنام مناهجی
تار: منصور سینکی
تنبک: جمشید محبی
تنبور: علی ناظری


ادامه مطلب ...

«نسیم صبحگاهی» نام آلبومی است با آواز «شهرام ناظری» و موسیقی «کامبیز روشن روان» که توسط انتشارات «هارمونی» منتشر شده است. نوازندگی اثر بر عهده‌ی «ارکستر» بوده و «کامبیز روشن روان» رهبری «ارکستر» را بر عهده داشته است.

«نسیم صبحگاهی» بخش دوم از مجموعه‌ای است که آن را با نام «ساقی نامه» می‌شناسیم. بخش نخست این آلبوم «سوته دلان» نام گرفته است. اشعار اثر منتخبی از سروده‌های «حافظ»، و «میر رضی آرتیمانی» است.

نوازندگان ارکستر:
تک‌نوازان: اسد الله حجازی «تار»، غلام‌حسین بهروزی‌نیا «عود»، اردشیر روحانی «پیانو»
ویولن: منوچهر انصاری، همایون رحیمیان، رضا عالمی، مجتبی میرزاده، ارسلان کامکار
آواز جمعی: مهدی شمس نیکنام، بیژن کامکار، محمدرضا اخوان
کمانچه: اردشیر کامکار، هادی منتظری، هادی آزرم
ویلونسل: منوچهر باستان سیر، کریم قربانی
کُنترباس: علیرضا خورشیدفر
نی: محمدعلی کیانی نژاد
تیمپانی: علیرضا قوامی
کلارینت: اکبر محمدی
سنتور: بهنام مناهجی
تار: منصور سینکی
تنبک: جمشید محبی
تنبور: علی ناظری


ادامه مطلب ...
دوشنبه بیست و هشتم شهریور 1390 :: 21:46 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

آلبوم راز دل، محمدرضا شجریان

«راز دل» نام آلبومی است با صدای «محدرضا شجریان» در «دستگاه دشتی» که در تیرماه سال 1358 با نوازندگی «گروه پایور» و سرپرستی «فرامرز پایور» اجرا شده است. مدت زمان این آلبوم 57 دقیقه و 40 ثانیه و با نوازندگی نخبگان نوازندگی همان دوران چون «فرامرز پایور»، «رحمت الله بدیعی»، «هوشنگ ظریف»، «حسن ناهید» و «محمد اسماعیلی» است. این آلبوم شامل 8 قطعه و اشعار آن از سروده های «هوشنگ ابتهاج» و «عارف قزوینی» است.

«راز دل» بخشی از آلبوم  موسیقی «پیغام اهل راز» است. آلبوم دیگر این مجموعه «انتظار دل» نام گرفته است.

دستگاه: دشتی
اجرا: تیرماه 1358
آواز: محمدرضا شجریان
سرپرست گروه: فرامرز پایور
فرامرز پایور: سنتور
رحمت الله بدیعی: کمانچه
هوشنگ ظریف: تار
محمد دلنوازی: تار
حسن ناهید: نی
فرهاد پور: ویولن
پروین صالح: ویولن آلتو
پروین شکالور: ویلن آلتو
منوچهری: بربط
محمد اسماعیلی: تنبک


ادامه مطلب ...
دوشنبه بیست و هشتم شهریور 1390 :: 14:9 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

اگر اهل دانلود فایل باشید حتمأ با وب‌سایت 4shared.com آشنایی دارید. 4shared یکی از قدیمی‌ترین و قدرتمندترین سایت‌های آپلود رایگان است که در ایران نیز به خصوص در میان سایت‌های موزیک طرفدار زیادی دارد، به طوریکه اکثر فایل‌های موزیک پس از انتشار بر روی 4shared آپلود میشود. شما میتوانید کلیه فایل‌های خود اعم از موزیک، فیلم، برنامه و... را در 4shared آپلود کرده و سپس لینک دانلود آن را در اختیار دیگران قرار دهید تا فایل شما را دانلود کنند. اگر تاکنونی فایلی را از 4shared دانلود کرده باشید حتمأ میدانید دانلود از آن به شکل مستقیم نیست و غیر‌مستقیم است. یعنی شما نمیتوانید پس از وارد نمودن لینک دانلود در مرورگر یا دانلود‌ منیجر آن را دانلود کنید؛ بلکه به صفحه دیگری روانه میشوید و پس از کلیک بر روی Download Now و سپس انتظار جهت صفر شدن تایمر 10 ثانیه ای میتوانید فایل را دریافت کنید. طبعأ این موضوع زمانی هر چند اندک را از شما میگیرد. هم اکنون قصد داریم ترفندی بسیار ساده را برای شما بازگو کنیم که با بهره گیری از آن میتوانید لینک‌های ‌دانلود 4shared را کاملأ مستقیم کنید و دیگر دو مرحله از دانلود را طی نکنید! این ترفند بر روی کلیه فایل‌های موزیک مانند mp3 قابل اجراست و همچنین برای اکثر فایل‌های دیگر نیز امکان پذیر است.




بدین منظور:
اگر اندکی دقت کنید خواهید دید در آدرس دانلود فایل‌های 4shared قسمتی به شکل /file/ وجود دارد.
شما کافی است این عبارت را به /download/ تغییر دهید، سپس لینک دانلود را در مرورگر یا دانلود منیجر وارد کنید تا بلافاصله دانلود فایل شروع شود!



ادامه مطلب ...
یکشنبه بیست و هفتم شهریور 1390 :: 19:23 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
 

دوستي در كامنتها در خواست قطعاتي از "ني عربي" رو داشتند. براي اين پست آلبوم متشكل از قطعات مختلف براي ني عربي رو براتون قرار ميدم كه اميدوارم مورد استفاده و توجهتون قرار بگيره.

 نی عربی

 


 



ادامه مطلب ...
یکشنبه بیست و هفتم شهریور 1390 :: 19:7 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
 

نایب اسدالله اصفهانی در هنر نی زدن از عجایب روزگار بود. چون در نی می دمید ، هر سنگدلی را از خود بیخود می ساخت. از بزرگان اهل فن شنیده ام که هیچ خواننده و نوازنده یی یارای اینکه با او همنوایی و هماهنگی کند ، نداشت. قاطبه استادان زمان در برابر او سر تسلیم می سودند و باستادیش از بن دندان اعتراف می کردند .شنیدم وقتی بعزم سفر مشهد مقدس بطهران آمد و در یکی از کاروانسراها منزل کرد. مرحوم آقا حسینقلی تارزن و مرحوم درویش خان که هر دو از سازندگان و موسیقی دانان نامدار طهران بشمار می رفتند چون آوازه شهرت وی را شنیده بودند ، با چد تن از موسیقی دانان دیگر با تار و کمانچه و سنتور بدیدنش رفتند و قصدشان امتحان وتشویر او بود.

مرحوم آقا حسینقلی خطاب بنایب اسدالله کرد و بر سبیل امتحان گفت (( جناب نایب شنیده ام خوب نی می زنی ما همه اهل موسیقی هستیم آمده ایم هنر شما را ببینیم)).



ادامه مطلب ...

o2lg0r3hq0qr98f99ag4.jpg 


موسیقی دستگاهی ایران

Classical Music of Iran - The Dastgah Systems

 

مخصوص اعضا - تکنوازان نیاین بخش مخصوص اعضای وبلاگ می باشد.برای دانلود باید حتما عضو وبلاگ شوید . پس از عضویت رمز صفحه به ایمیل شما ارسال می شود.

 



ادامه مطلب ...

Hessam Seraj & Mohsen Nafar - Baghe Arghavan
حسام الدین سراج و محسن نفر - باغ ارغوان
 


ادامه مطلب ...
 



استاد محمود کریمی و محمد موسوی، موسیقی سنتی ایران
Mahmud Karimi & Mohamad Musavi, Iran - Les Maitres de la Musique Traditionnelle
(در ایران منتشر نشده است)
 
(لینک اصلاح شد)

 
 


ادامه مطلب ...
پنجشنبه بیست و چهارم شهریور 1390 :: 8:0 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

دوره انقلاب

1357-1367 خورشیدی

ناآرامی های سیاسی اجتماعی در سال 1357 خورشیدی (1979 میلادی) منجر به تغییر حکومت از پادشاهی پهلوی به جمهوری اسلامی شد و طبیعتاً حوزه های مختلف زندگی ایرانیان تغییرات قابل ملاحظه ای یافت. موسیقی ایران نیز در همه گونه های رایج، تغییرات بسیار عمیقی را تجربه کرد. اول این که نوعی از موسیقی عامه پسند موسوم به پاپ به مدت دست کم یک دهه به طور کامل حذف شد. در عوض موسیقی مذهبی و انواعی از موسیقی های رزمی و حماسی، بستر مناسبی یافتند. موسیقی دستگاهی ایران نیز که پیش از انقلاب یک تجربه بازگشت به اصالت های کهن را پشت سر گذاشته بود، در این دوره کم و بیش توانست جایگاه خود را تثبیت کند.

 



ادامه مطلب ...
چهارشنبه بیست و سوم شهریور 1390 :: 19:15 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
 

آقاي موسوی

تهران

ارسال شد

 تایید دریافت

 29ywb2tp1as7bmsejql.jpg  ۲ هدیه تقدیمی این وبلاگ که به مجموعه اضافه شد:

                  ۱.  2 کنسرت از کارهای زیبای استاد محسن نهانی

                   ۲. نرم افزار گلهای جاویدان

چهارشنبه بیست و سوم شهریور 1390 :: 2:55 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

دوره قاجار

1200-1300 خورشیدی

حکومت قاجارها که در اوایل با نا آرامی های متعددی روبرو بود، در حدود سال های 1200 خورشیدی (1820 میلادی) با روی کار آمدن فتحعلی شاه به ثبات رسید. 28 سال بعد با ظهور ناصرالدین شاه، برخی هنرها از جمله موسیقی امکان رونق بیشتری یافتند و حکومت 50 ساله وی فرصت خوبی را برای گردآوری و تدوین موسیقی ایرانی فراهم آورد. حمایت مستقیم دربار ناصری از موسیقیدانان، باعث گسترش نوعی از موسیقی ایرانی گردید که امروزه به موسیقی دستگاهی یا سنتی معروف است. علاوه بر آن، با ایجاد ارتباط بین ایران و اروپا، کم کم نوعی از موسیقی غربی نیز در این دوره با شکلی متفاوت از خاستگاه خود شکل گرفت. امکان شنیدن نمونه های صوتی آن زمان تنها به کمک ضبط هایی که اواخر حکومت قاجاریه در ایران صورت گرفت، ممکن است.

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه بیست و دوم شهریور 1390 :: 20:0 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

نغمه

یك نت موسیقی به تنهایی ارزشی ندارد و نمی‌تواند آهنگ جالبی ایجاد كند. هرچقدر هم این نت خوش‌صدا باشد، دلیلی نداردكه موسیقی نامیده شود. برای مثال تصور كنید از یك بازیكن بسیار توانای فوتبال بخواهیم به تنهایی با یازده نفر حریف مقابل مسابقه بدهد و نه‌ تنها از آنها گل نخورد، بلكه چون بازیكن برجسته‌ای است، چند گل هم به دروازه‌ی حریف وارد كند! البته طرح چنین مثالی، یك شوخی است. زیرا شما می‌دانید یك بازیكن هرچقدر هم توانا باشد، نمی‌تواند در مقابل یازده نفر بازی كند و نتایج خوبی هم به دست آورد. بنابراین نتیجه مطلوب زمانی حاصل می‌شود كه در مقابل بازیکنان حریف، یازده نفر بازیكن حرفه‌ای قرار گیرند. نت‌های موسیقی هم وقتی دست به دست هم بدهند، می‌توانند آهنگ زیبایی را ایجاد نمایند. مشروط بر آن‌كه در یك ارتباط منظم و منطقی با هم باشند. نمی‌توانیم چند نت را بدون هیچ معیاری كنار هم قرار دهیم و انتظار داشته باشیم آهنگ زیبایی خلق شود كه اگر چنین بود نه‌ تنها همه‌ی انسان‌ها بلكه رایانه‌ها و حتی حیوانات هم آهنگ می‌ساختند! پرسش: معیار منطقی برای تشكیل آهنگ زیبا یا ملودی چیست؟ ملودی چشم و چراغ هر قطعه‌ی موسیقی است و سهم آن در بیان مطلب از دیگر اجزاء آهنگ (ریتم و هارمونی) بیشتر است. به همین دلیل نت‌های یك ملودی باید طوری تنظیم شوند كه در مجموع بیانگر یك موضوع و یا احساس خاصی باشند، مثل غم، شادی، ترس، عشق، نفرت، شوخی، قدرت، تفكر، تعجب، بندگی، آوارگی، حماسه، شجاعت و... به همین منظور یك ملودی باید چند مشخصه را داشته باشد تا معنی خاصی را بدهد. 1ـ نت آغازین با نت پایانی معمولاً هم‌نام است. یعنی با همان نتی که آغاز می شود، به همان نت هم پایان می گیرد. گاه نت پایان می تواند یک نت هماهنگ با نت آغازین باشد. با نت آغازین یك فاصله‌ی ملایم و خوشایند بسازد. 2ـ فواصل بین نت‌های ملودی از یك دانگ معینی باید تبعیت كند. 3ـ كشش زمانی نت‌های ملودی باید در ارتباط با هم دارای تناسب زمانی باشند. برای مثال یك نت كوتاه و یك نت بسیار بلند، نمی‌توانند تشكیل یك ملودی را بدهند، اگرچه بخشی از موسیقی به حساب می‌آیند. شكل (59)

4ـ یكی دیگر از خصوصیات ملودی، نفوذ در حافظه انسان است، به طوری كه شنونده پس از مدتی می‌تواند همان ملودی را بازخوانی كند. اما اگر یك قطعه آهنگ، حالت ملودیك نداشته باشد و یا جاذبه آن ضعیف باشد، خیلی زود از حافظه انسان پاك می‌شود. ملودی هرچه گیرا تر باشد، خیلی راحت و سریع در مغز شنونده ثبت می‌شود و برای همین است كه آهنگ‌های زیبا با گذر زمان همچنان در ذهن مردم باقی می‌مانند. یك ملودی گاهی تمام یك قطعه‌ی موسیقی را تشكیل می‌دهد، نظیر بسیاری از آهنگ‌های شرقی ازجمله آهنگ‌های ایرانی و گاهی فقط بخشی از یك قطعه به حساب می‌آید. نظیر بسیاری از آهنگ‌های غربی كه در آنها علاوه بر ملودی، بخش هارمونی هم حضور دارد و نقش ویژه‌ی خود را ایفا می‌كند





ادامه مطلب ...
دوشنبه بیست و یکم شهریور 1390 :: 9:30 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

دانگ

شاید این پرسش اساسی برای هر هنرآموزی پیش آید كه هدف از تشریح مسایل نظری در موسیقی چیست؟ به عبارتی پرده‌ها، نیم‌پرده‌ها، سه‌چهارم پرده‌ها و غیره به چه كار می‌آیند؟ چگونه می‌توان از آنها استفاده كرد؟ و پرسش هایی از این دست. موشكافی در ساختار آهنگ‌های ایرانی نشان می‌دهد كه تقریباً همه آنها از چهار یا پنج نت مختلف تشكیل شده‌اند و فاصله بین نت‌های تشكیل‌دهنده در هر آهنگ، پرده، نیم‌پرده، سه‌چهارم پرده و یا یك و یك‌چهارم پرده است. به زبان دیگر هر آهنگ ایرانی به‌طور معمول بر اساس یك دانگ ساخته می‌شود و دانگ درحقیقت همان چهار یا پنج نتی هستند كه با فاصله‌های مشخصی به دنبال هم قرار می‌گیرند. برای نمونه به دانگ زیر توجه كنید، شكل (55).

این دانگ از چهار نت و سه عدد فاصله تشكیل شده است كه با همین چند نت آهنگ‌های بسیاری می‌توان نواخت. یعنی یك دانگ فقط متعلق به یك آهنگ خاص نیست.





ادامه مطلب ...
یکشنبه بیستم شهریور 1390 :: 11:20 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
 

آقاي کاکاسلطانی

مازندران

ارسال شد

 تایید دریافت

به عنوان هدیه 2 کنسرت از کارهای استاد محسن نهانی به عنوان هدیه به مجموعه اضافه شد

یکشنبه بیستم شهریور 1390 :: 2:35 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
02

نشانه های کمکی

در نوشتن نت موسیقی، برای جلوگیری از پیچیدگی و شلوغ شدن صفحه نت، از علامت هایی بهره می گیرند تا نت نویسی تا حد امکان ساده تر انجام شود و در عین حال نوازنده یا خواننده بتواند ریزه کاری های مربوط به آهنگ را دریابد و اجرا کند. این علامت ها عبارتند از انواع نت های زینت، تریل، گلیساندو، تکرار میزان، برگشت ها و نشانه های مخصوصی برای ضعیف و قوی نواختن و یا تند و کند اجرا کردن قطعه.





ادامه مطلب ...
شنبه نوزدهم شهریور 1390 :: 8:40 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

اتحاد و اتصال

گاهی لازم می‌شود كشش زمانی یك نت به اندازه‌ای اضافه شود كه با نشانه‌های موجود ممكن نباشد؛ برای مثال اگر كشش یك نت به اندازه یك سیاه و یك دولا چنگ باشد، چگونه می‌توان آن را نشان داد. شكل (37) به این گونه پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

در شكل (37) خطی كه بین نت‌های همنام كشیده شده است، خط اتحاد نام دارد. یعنی نت‌های مربوطه را با هم متحد می‌كند تا فقط به ‌صورت یك نت طولانی‌تر صدا بدهند. همانطور كه در شكل (37) آمده است، خط اتحاد می‌تواند علاوه بر متحد كردن نت‌های داخل میزان، نت‌های چند میزان دیگر را نیز با هم متحد كند كه در آن صورت همه نت‌های قرار گرفته در بین خط اتحاد، به صورت پیوسته اجرا می‌شوند. این حالت در سازهای بادی نظیر نی، سرنا، فلوت و همچنین صدای آوازی انسانی و سازهای آرشه‌ای نظیر كمانچه، ویولون و... بیشتر به محسوس است.





ادامه مطلب ...
جمعه هجدهم شهریور 1390 :: 8:0 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

پرده و نیم پرده

در آغاز كتاب با نام نت‌های هفتگانه موسیقی آشنا شدیم و دیدیم كه مهمترین عامل تشخیص نت‌ها از یكدیگر و شخصیت دادن به آنها بسامد هر نت بود و هفت نت موسیقی تنها با بسامدهای مختلف بوجود می‌آیند. پرسش: وقتی بخواهیم از نتی مثل «دو» به نت بالاتر یعنی «ر» و یا نت پایین‌تر یعنی «سی» حركت كنیم، بسامد نت «دو» چقدر باید بالا یا پایین برود تا به منظور خویش برسیم؟ این پرسش درست مثل این است كه از شما بپرسند از تهران تا شیراز چه قدر باید راه برویم تا به مقصد برسیم؟ روشن است پاسخ می‌دهید به اندازه مسافت تهران تا شیراز، نه كمتر و نه بیشتر. اگر راه كمتری رفته شود، ممکن است از شهرهای میانی این مسیر مثل قم و اصفهان سر در‌آوریم و چنان چه در همین مسیر راه بیشتری برویم، از شیراز عبور خواهیم کرد و ممکن است به شهر بعدی مثل بوشهر برسیم. یعنی در هر حال به مقصد نرسیده‌ایم. در موسیقی نیز حركت از یك نت به نت دیگر دقیقاً بر اساس مقدار مسافت یا به عبارتی مقدار اختلاف بسامد آن دو نت انجام می‌گیرد و این چیزی كاملاً مشخص و از پیش تعیین شده است. برای مثال وقتی بخواهیم از نت «دو» با بسامد 261 هرتز به سمت نت «ر» با بسامد 293 هرتز حركت كنیم باید به اندازه‌ی اختلاف این دو بسامد یعنی 32 هرتز افزایش بسامد ایجاد كنیم تا نت «ر» به صدا درآید. همین طور برای حركت به سایر نت‌ها چه بالاتر از «دو» و چه پایین‌تر از آن باید بسامد نت «دو» را به اندازه‌های مشخصی بالا و پایین ببریم. پرسش: اختلاف بسامد 32 هرتز بین نت های «دو» و «ر» از كجا آمده است؟ پرداختن به این پرسش خود باعث ایجاد پرسشهای دیگری در ذهن می‌شود. چرا زمین كروی شكل است؟




ادامه مطلب ...
پنجشنبه هفدهم شهریور 1390 :: 22:16 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

دانلود چهار تراک از تکنوازی

نی: استاد حسن کسایی(سری دوم)

 

تراک ۱            لینک دانلود         حجم:۵.۶ مگابایت

 تراک ۲             لینک دانلود           حجم:۴.۷ مگابایت

تراک ۳             لینک دانلود          حجم:۳.۷ مگابایت

تراک۴             لینک دانلود         حجم:۶.۱مگابایت


منبع :http://zolf.blogfa.com

پنجشنبه هفدهم شهریور 1390 :: 14:25 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

ارزش زمان

تاكنون با مفهوم نت آشنا شدیم و دانستیم كه هر قطعه موسیقی در اثر حركت زیر و بمی نت‌ها بوجود می‌آید. حال یك پرسش: اگر بخواهیم آهنگی بنوازیم، هریك از نت‌ها چقدر باید كشیده و نواخته شوند؟ یا به زبان دیگر چه مقدار زمان بین اجرای نت نخست با نت‌های بعدی باید باشد؟ بی‌گمان اگر در اجرای نت‌های مختلف معیار زمان نباشد، هیچ گاه موسیقی تولید نمی‌شود. بدین منظور فرض كنید نت «سل» را توسط یك ساز بادی نظیر سُرنا یا ترومپت به مدت یك دقیقه و بدون توقف بنوازیم. در این صورت شما چه می‌شنوید؟ بطور قطع آنچه خواهید شنید یک قطعه موسیقی نیست، بلكه بوق ممتدی نظیر آژیر خطر است. با این مثال تا حدودی به ارزش زمان در موسیقی پی می‌برید. بنابراین لازم است برای تولید یك قطعه موسیقی نت‌های مختلف با زمان های كوتاه و بلند از پی هم قرار بگیرند تا بتوان یك آهنگ قابل درك و خوشایندی ایجاد كرد.



ادامه مطلب ...
چهارشنبه شانزدهم شهریور 1390 :: 22:16 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

دانلود چهار تراک از تکنوازی

نی: استاد حسن کسایی

 

تراک ۱            لینک دانلود         حجم:۴.۷ مگابایت

 تراک ۲             لینک دانلود           حجم:۵.۴ مگابایت

تراک ۳             لینک دانلود          حجم:۴.۷ مگابایت

تراک۴             لینک دانلود         حجم:۴.۷مگابایت

چهارشنبه شانزدهم شهریور 1390 :: 12:30 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

نگارش موسیقی

چنانكه می‌دانید اصل و ذات موسیقی بر اساس قوه‌ی شنوایی استوار است. هر آهنگی زمانی جلوه‌گری می‌كند كه توسط گوش شنیده شود و میزان بهره‌جویی انسان از موسیقی بسیار وابسته به زمان است. یعنی تا وقتی موسیقی شنیده می‌شود از آن لذت می‌بریم و یا درك می‌كنیم. به محض پایان گرفتن آهنگ دیگر نمی‌توان همان بهره لازم را برد مگر این كه آهنگ از نو نواخته شود. البته با كمك حافظه تا حدی می‌توان موسیقی را به خاطر سپرد اما برای تجزیه و تحلیل و انتقال مفاهیم فنی نمی‌توانیم به حافظه‌ی خویش اتكا كنیم. بدین منظور بحث نوشتن موسیقی پیش می‌آید. یعنی علاوه بر شنیدن آهنگ، باید روی كاغذ نیز بتوانیم همان آهنگ را بنویسیم. وقتی موسیقی روی كاغذ آمد از قید زمان خارج می‌شود و هر لحظه اراده كنیم به بخشی و یا تمام آهنگ می‌توانیم بپردازیم. اهمیت نوشتن موسیقی بویژه در امر آموزش، اجرای گروهی، آهنگسازی و تجزیه و تحلیل آهنگ كاربرد دارد. پس عامه‌ی مردم كه فقط شنونده‌ی صرف موسیقی هستند نیازی به خواندن و نوشتن موسیقی ندارند.






ادامه مطلب ...
سه شنبه پانزدهم شهریور 1390 :: 13:6 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

مفاهیم نخستین


صدا

صدا بر اثر لرزش هوا بوجود می‌آید. بنابراین هر وسیله یا عاملی كه بتواند با معیاری خاص هوا را مرتعش كند، یك تولیدكننده‌ی صدا به حساب می‌آید.



بسامد

تعداد لرزش های هر صدایی در یك ثانیه را، بسامد می‌گویند. بسامدهای قابل دریافت با گوش انسان از 20 بار در ثانیه آغاز می‌شود و تا 20000 بار در ثانیه هم می‌رسد. البته این محدوده مربوط به یك گوش كاملاً سالم است و گوش اغلب انسان ها به‌ ویژه در سنین بالا كمتر از این محدوده را می‌شنود. واحد شمارش بسامد به احترام هرتز دانشمند آلمانی با نام وی بیان می‌شود و با حروف اختصاری Hz نشان می‌دهند. برای مثال وقتی صحبت از بسامد یک صدا با مقدار 440Hz می شود، یعنی لرزش های ایجاد شده بوسیله‌ی آن صدا، 440 بار در هر ثانیه است. اگر بسامد صدایی پایین باشد، می‌گوییم آن صدا بم و اگر بسامدش بالا برود، آنگاه می‌گوییم صدا زیر شده است. پرسش: بسامد صدای نوزاد شش ماهه بیشتر است یا بسامد صدای مردی 30 ساله؟



لرزش های نامنظم

چنانچه لرزش ها و ارتعاشات یك‌ صدا بی‌نظم و قاعده باشد، اثر آن بر گوش انسان ناخوشایند خواهد بود. نمونه چنین صداهایی، پیرامون زندگی امروزی بسیار است. نظیر صدای برهم خوردن فلزات، شكستن شیشه، صدای ار‍ّ‌ه و چكش، غرش هواپیماهای جت و همچنین صدای برخی حیوانات مانند الاغ.



لرزش های منظم

اگر صدایی دارای ارتعاش منظم و قانونمندی باشد، آن صدا جزو اصوات خوشایند به حساب می‌آید و به همین دلیل برای گوش انسان جذاب است. نظیر این صداها را در طبیعت و همچنین زندگی روزمره فراوان داریم. صدای پرندگان خوش‌آواز، سازهای موسیقی و از همه مهم تر صدای آواز انسان نمونه‌های عالی از اصوات خوشایند هستند.



موسیقی

مجموعه ای به هم تنیده از صداهای خوشایند و ناخوشایند كه با نظمی خاص شنیده شوند، موسیقی نام دارد. بنابراین تولید صداهای موسیقایی و غیرموسیقایی بدون رابطه‌ی زمانی و معیاری مشخص، موسیقی به حساب نمی‌آید. برای مثال یك صدای پیوسته و بدون زمان معین موسیقی نیست یا صدای تك ‌بوق خودروها، آژیر آمبولانس و همین طور صدای برخورد اجسام سخت یا حتی صدای انفجار. اما اگر یك معیار زمانی در تولید صداها لحاظ بشود، آنگاه می‌توان اصوات حاصله را نوعی موسیقی نامید. مثل كسی كه با مضرابهای سنتور صداهایی را در فاصله زمانی مشخصی تولید می‌كند. یعنی باید آن صداها از نظر اندازه‌ی زمانی كوتاه و بلند باشند. همینطور با بوق زدن منظم و با قاعده می‌توان نوعی موسیقی ایجاد كرد.



نت

تجربه نشان داده است که بیشتر موسیقی های رایج فقط از هفت صدای مختلف تشكیل شده و با تكرارهای گوناگونِ همین هفت صدا، انواع موسیقی بوجود آمده است. به هر یك از این صداهای هفتگانه، نت (note) می گویند. با این نگاه، هیچ موسیقی ای نمی تواند بیش از هفت نت را در بر بگیرد اما برعكس موسیقی‌هایی داریم كه از شش یا پنج نت تشكیل شده‌اند. در قرن بیستم برخی جریان های پیشرو در موسیقی مدرن، نوعی از موسیقی دوازده نتی را هم ابداع کردند. ولی غالب موسیقی های رایج در همان چارچوب هفت نتی شکل می گیرند.



بزم خصوصی


اواز: حسین خواجه امیری (ایرج) بخش اول

همنوازان اواز: جلیل شهناز/علی تجویدی/حسن کسایی/جهانگیر ملک


منبع : golbang235.blogfa.com

دوشنبه چهاردهم شهریور 1390 :: 22:15 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

دانلود هشت تراک از تکنوازی

نی: استاد محمد موسوی(سری اول)

 

 تراک۱             لینک دانلود         حجم:۱.۶ مگابایت

  تراک۲             لینک دانلود           حجم:۱.۵ مگابایت

 تراک۳             لینک دانلود          حجم:۲.۲ مگابایت

تراک۴             لینک دانلود         حجم:۰.۶مگابایت

تراک۵             لینک دانلود         حجم:۲.۱مگابایت

تراک۶             لینک دانلود         حجم:۰.۷مگابایت

تراک۷             لینک دانلود         حجم:۵.۱مگابایت

 تراک۸             لینک دانلود         حجم:۰.۷مگابایت


منبع : http://zolf.blogfa.com

   ........   مطالب قدیمی‌تر >>
موضوعات
لینک های مفید






Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک