تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی - جلیل شهناز(تار و سه تار)
 
تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی
مرجع دانلود آهنگ های نــــــــــــــــــــــــــی نوازی - ساز نـــــــی - سوخته كاري ني
درباره وبلاگ


آید ز نی حدیثی، هر دم به گوش جانم
کاخر بیا و بشنو، دستان و داستانم




گاه بشنو از نی و گاهی ز دل

اشک از نی باشد و مشکش ز دل
این نوای نی، گل افشان می کند
وای بر دل، دیده گریان میکند


بگذر از نی ، من حکایت میکنم
و ز جدایی ها شکایت می کنم
نی کجا این نکته ها آموخته؟
نی کجا داند نیستان سوخته؟
بشنو از من بهترین راوی منم
راست خواهی هم نی و هم نی زنم
نشنو از نی ،نی حصاری بیش نیست
بشنو از دل ، دل حریم دلبریست
نی چو سوزد ،خار خاکستر شود
دل چو سوزد خانه ی دلبر شود

گرچه نی زرد و ضعیف و لاغر و بیدست و پاست
چون عصای موسوی در خوردن غم اژدهاست


ز نغمه تا خدا یک کوچه راه است
بر این بیت بلندم نی گواه است


ای نی محزون نوایی ساز کن
ناله جانسوز را آغاز کن
مرحبا ای بازگوی رازها
از تو شد صاحب اثر آوازها


گفتم به نی چو حال من اشفته زین نواست
گر عشق نیست در دلت این ناله از کجاست
هر زیر و بم صدای تو را گوش و جان
هر پیچ و خم حدیث تو با روحم اشناست


اعضای وبلاگ 1050 نفر

لینک های مفید
محل تبليغات
یکشنبه هفدهم شهریور 1392 :: 20:23 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
P 1

Homayoun Khorram & Jalil Shahnaz - Showgh
همایون خرّم و جلیل شهناز - شوق

 

به سينه مي زندم سر، دلي كه كرده هوايت
دلي كه كرده هواي كرشمه‌هاي صدايت
نه يوسفم، نه سياوش، به نفس كشتن و پرهيز
كه آورد دلم اي دوست! تاب وسوسه‌هايت
ترا ز جرگه‌ي انبوه خاطرات قديمي
برون كشيده‌ام و دل نهاده‌ام به صفايت
تو سخت و دير به دست آمدي مرا و عجب نيست
نمي‌كنم اگر اي دوست، سهل و زود، رهايت
گره به كار من افتاده است از غم غربت
كجاست چابكي دست‌هاي عقده‌گشايت؟
به كبر شعر مَبينم كه تكيه داده به افلاك
به خاكساري دل بين كه سر نهاده به پايت
“دلم گرفته برايت” زبان ساده‌ي عشق است
سليس و ساده بگويم: دلم گرفته برايت

 



ادامه مطلب ...
شنبه دوم شهریور 1392 :: 1:20 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
shahnaz01

Jalil Shahnaz - Setar va Avaz Shahnaz
جلیل شهناز - سه تار و آواز شهناز

 

ايوان تهي است، و باغ از ياد مسافر سرشار
در دره آفتاب، سر برگرفته اي:
كنار بالش تو، بيد سايه فكن از پا در آمده است
دوري، تو از آن سوي شقايق دوري
در خيرگي بوته ها، كو سايه لبخندي كه گذر كند؟
از شكاف انديشه، كو نسيمي كه درون آيد ؟
سنگريزه رود، برگونه تو مي لغزد
شبنم جنگل دور، سيماي ترا مي ربايد
ترا از تو ربوده اند، و اين تنهايي ژرف است
مي گريي، و در بيراهه زمزمه اي سرگردان مي شوي

 



ادامه مطلب ...
پنجشنبه سی ام خرداد 1392 :: 11:48 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)


علی قمصری، نوازنده و آهنگساز موسيقي ايراني که سوگوار از دست دادن استاد موسیقی ایران جلیل شهناز است با ارسال ویدویی خود را در این غم بزرگ شریک اهالی موسیقی کرده است.

قمصری در توضیح این ویدئو گفت: «ذهنم برای نوشتن در مورد استاد شهناز قفل کرده. پس,راه دیگری را انتخاب کردم. جایشان خالی خواهد بود.» استاد جلیل شهناز آهنگساز و نوازنده چیره‌دست تار صبح روز گذشته دارفانی را وداع گفت.




چهارشنبه بیست و نهم خرداد 1392 :: 8:3 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

نوایی از دوست ، نواهایی از زخمه های استاد شهناز تا فراموش نکنیم چه اسطوره ای رو از دست دادیم ...

( مجموعه گلچین شده از آلبومهای افتخار آفاق ، نوید بهاری و چند آلبوم دیگه استاد )





ادامه مطلب ...
چهارشنبه بیست و نهم خرداد 1392 :: 0:2 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)
557639_353051718080788_923474337_n

استاد جلیل شهناز در من شور و عشق افرید
و من با صدای تار شهناز بدین جا رسیدم
و کلمه شهناز فقط لایق شهناز است

محمد رضا شجریان

 

400791_219692151442683_1519399235_n

جلیل شهناز با اون همه نغمه جاویدان نمی میره اونی که میمیره ماییم

 

قطعه بسیار زیبا از تار نوازی استاد در ابوعطا


(این قطعه رو شجریان با لب زمزمه کرد در بزرگداشت استاد)

شنبه بیست و یکم اردیبهشت 1392 :: 1:36 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)



کلیک کنید Show Images برای نمایش تصاویر، روی


آلبوم موسیقی بیکلام
"تار و ترمه"

تکنوازی تار استاد جلیل شهناز
با همراهی ضرب استاد محمد اسماعیلی



ادامه مطلب ...



اواز: زنده یاد حسن کسایی

همنوازی کمانچه: جلیل شهناز

 

غزل اواز: عصمت بخارایی

 

سر خوش از کوی خرابات گذر کردم دوش

به طلب کاری ترسا بچه ی باده فروش

پیشم آمد به سر کوچه پری رخساری

کافری، جلوه گری، زلف چو زنّار به دوش

گفتم این کوی چه کوی است، تو را خانه کجاست

ای مه نو خم ابروی تو را حلقه به دوش

گفت تسبیح به خاک افکن و زنّار ببند

سنگ بر شیشه ی تقوی بزن و باده بنوش

بعد از آن پیش من آ تا به تو گویم سخنی

سخن این است اگر بر سخنم داری گوش

زود دیوانه و سر مست دویدم سویش

به مقامی برسیدم که نه دین ماند و نه هوش

دیدم از دور گروهی همه دیوانه و مست

وز تف باده ی عشق آمده در جوش و خروش

بی دف و ساقی و مطرب همه در رقص و سماع

بی می و جام و صراحی همه در نوشا نوش

چون سر رشته ی ناموس بشد از دستم

خواستم تا سخنی پرسم از او، گفت خموش

این نه کعبه ست که بی پا و سر آیی به طواف

وین نه مسجد که در آن بی خبر آئی به خروش

این خرابات مغان است و در آن مستانند

از دم صبح ازل تا به قیامت مدهوش

گر تو را هست در این شیوه سر یکرنگی

دین و دانش به یکی جرعه چو "عصمت" بفروش



ادامه مطلب ...
شنبه یازدهم شهریور 1391 :: 0:10 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)



غزل اواز: عصمت بخارایی

اواز: زنده یاد حسن کسایی

همنوازی کمانچه: جلیل شهناز



سر خوش از کوی خرابات گذر کردم دوش

به طلب کاری ترسا بچه ی باده فروش

پیشم آمد به سر کوچه پری رخساری

کافری، جلوه گری، زلف چو زنّار به دوش

گفتم این کوی چه کوی است، تو را خانه کجاست

ای مه نو خم ابروی تو را حلقه به دوش

گفت تسبیح به خاک افکن و زنّار ببند

سنگ بر شیشه ی تقوی بزن و باده بنوش

بعد از آن پیش من آ تا به تو گویم سخنی

سخن این است اگر بر سخنم داری گوش

زود دیوانه و سر مست دویدم سویش

به مقامی برسیدم که نه دین ماند و نه هوش

دیدم از دور گروهی همه دیوانه و مست

وز تف باده ی عشق آمده در جوش و خروش

بی دف و ساقی و مطرب همه در رقص و سماع

بی می و جام و صراحی همه در نوشا نوش

چون سر رشته ی ناموس بشد از دستم

خواستم تا سخنی پرسم از او، گفت خموش

این نه کعبه ست که بی پا و سر آیی به طواف

وین نه مسجد که در آن بی خبر آئی به خروش

این خرابات مغان است و در آن مستانند

از دم صبح ازل تا به قیامت مدهوش

گر تو را هست در این شیوه سر یکرنگی

دین و دانش به یکی جرعه چو "عصمت" بفروش

 

 




ادامه مطلب ...
دوشنبه بیست و نهم خرداد 1391 :: 19:20 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

ریتــم: یا ضرب‌آهنگ (در فرانسه: Rythem) به معنی توالی ضربه‌های آهنگ که برای موزون کردن نوای موسیقی به کار می‌رود.به عبارت دیگر تکرار پی‌درپی یک حرکت پایدار در زمان مشخص را در موسیقی وزن یا ریتم می‌نامند.(ویکی پدیا)

ریتــم: وزن موسیقی شامل توالی ضربات آهنگ ، تأکید و سرعت آن ها(فرهنگ معین)
در واقع می توان گفت که ریتم پایه و اساس موسیقی است و فهم صحیح آن به اجرای هر چه بهتر موسیقی بسیار کمک میکند.

در اینجا دو آلبوم قدیمی از استاد حسین تهرانی نوازنده بزرگ تنبک با همراهی ویلون و سه تار استاد ابوالحسن صبا و تار استاد جلیل شهناز را برای شما آماده کرده ایم که هدف از ظبط این آلبوم آموزش ریتم بوده و استاد حسین تهرانی که در آن روزگار دستگاه ها و نوا های ایرانی را مانند استاد شهنار و استاد صبا بسیار خوب میشناخته در این کار قطعاتی را به آواز سر داده که بسیار برای هنرجویان موسیقی می توانند جالب و آموزنده باشد ضمنا در این کار قطعاتی همچون قطعه معروف قطار حسین تهرانی که با تنبک نواخته موجود است که بسیار شنیدنی می باشد،به امید آن که مورد پسندتان واقع شود



ادامه مطلب ...
شنبه بیست و هفتم اسفند 1390 :: 14:32 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)


بیوگرافی جلیل شهناز

به سال 1300 جلیل شهنار در شهر افتخار آفرین و هنر پرور اصفهان چشم به جهان گشود ،پدرش علاقیءوافری به موسیقی سنتی ایران داشت و هر روز منزلش محفلی گرم برای دوست داران این هنر بود .پسر دیگرش حسین ،تار را بس دل انگیز می نواخت ،پدر از همان اوان کودکی مشوق او در یاد گرفتن و نواختن این ساز اصیل ایرانی گردید،و به همین سبب جلیل را به دست برادرش سپرد تا او را با نوای ساز آشنا کند از این زمان جلیل بود و حسین و تار که لحظه ای این سه دلداده از هم جدا نبودند .هر وقت حسین کاسه ء تار را در آغوش میگرفت و می نواخت ،جلیل از کنار او دور نمی شد و چون دلداده ای شیدا به پنجه های سحار او می نگریست . و در پیچ و تاب نوای آن خواسته های کودکی خود را در آن جستجو می کرد و عطش خود را فرو می نشاند . ایام کودکی سپری شد و دوران جوانی فرا رسید ،هر روز جلیل از مدرسه باز میگشت یکسر به نزد برادر آمده با لخنی کودکانه از او می خواست که تار بنوازد و حسین هم سخاوتمندانه هر چه داشت در طبق اخلاص نهاده و به او می آموخت.

جلیل پس از چندی به تهران آمد و به رادیو راه یافت و در ارکستر های مختلف این دستگاه شرکت جست و پس از مدتی در برنامه ء ((گلها )) شرکت و یکی از بهترین سلیست های آن گردید.

جلیل شهناز علاوه بر نواختن ((تار)) که ساز اختصاصی وی می باشد با نواختن ((ویولون )) ((سنتور)) ((ضرب ))نیز آشنایی دارد و آنها را بسیار دلنشین می نوازد،نواخته ها و آثار شهناز در موسیقی ایران به خصوص گلها از آ ثار بزرگ و ممتاز موسیقی ایران است.





ادامه مطلب ...
چهارشنبه هجدهم آبان 1390 :: 0:16 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)


«مهر» نام سی دی اول از مجموعه «مهر و مهتاب» است. این اثر به عنوان آخرین آلبوم منتشر شده از «پرویز یاحقی» در سال ۱۳۸۵ توسط «انتشارات باربد» منتشر شده است. آلبوم «مهر» در دستگاه های «همایون»، «ماهور» و «راست پنجگاه» و با نوازندگی «ویولنِ» «پرویز یاحقی»، «تارِ» «جلیل شهناز» و «تنبکِ» «امیرناصر افتتاح» است. مدت زمان این آلبوم ۵۹ دقیقه و ۴۵ ثانیه و شامل ۶ قطعه است.

فهرست:
۱. درآمد همایون
۲. قطعه ضربی
۳. چهارمضراب
۴. قطعه ضربی سنگین
۵. آواز ماهور و راست
۶. چهار مضراب

برگرفته از جلد اثر و همشهری آنلاین

دانلود با کیفیت 128KB/S در ادامه مطلب



ادامه مطلب ...
سه شنبه هفدهم آبان 1390 :: 20:22 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

جلیل شهناز



جلیل شهناز (۱۳۰۰، اصفهان[۱] - )، از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین نوازندگان تار و سه تار سدهٔ اخیر در ایران است. وی با استفاده از تکنیک‌های برجسته در شیوه تارنوازی توانست بسیاری از ردیف‌های موسیقی سنتی ایران را با تار بنوازد که از جمله نواختن در مایه دشتی و دشتستانی است که بسیار با ارزش است

جلیل شهناز، در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه به مقام استادی رسیدند. پدرش «شعبان خان» علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنج هم از نوازندگان کمانچه بود.[۱]

جلیل شهناز، از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز که به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد.[۳]

شهناز، در جوانی با حسن کسایی (نوازندهٔ سرشناس نی) آشنا شد[۱] که این آشنایی آغاز همکاری بلندمدت آن دو بود. جلیل شهناز از سال ۱۳۲۴، در تهران ساکن شد و با رادیو تهران شروع به کار کرد و در بسیاری از برنامه‌ها به عنوان تک‌نواز شرکت کرد.[۱]

جلیل شهناز با سفر به تهران و اقامت به عنوان کارمند افتخاری شهرداری شد. این زمان مصادف بود با پخش برنامه‌های تخصصی موسیقی از رادیو و تلویزیون که جلیل شهناز از تکنوازان بی بدیل این دوران بود.[۳]

امکانات ضبط و استودیوهای تازه به خدمت گرفته رادیو تلویزیون این فرصت را به او داد تا بتوانند با پنجه و مضراب سحرآمیز خویش دل هر شنونده و بیننده‌ای را تسخیر کند. ضبط برنامه‌های فراوان و نیز کنسرت‌های مختلف با نوازندگان و خوانندگان معروف آن عصر در تهران حاصل این دوران است.[۳]

این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان والای کشور از جمله حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسائی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسین خواجه امیری و محمد رضا شجریان همکاری داشته‌است.

وی در دههٔ ۱۳۶۰ همراه با فرامرز پایور (سنتور)، علی اصغر بهاری (کمانچه)، محمد اسماعیلی (تنبک) و محمد موسوی (نی) «گروه اساتید» را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت.[۴]

وی در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد.[۵] همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد.[۱]

در سال ۱۳۸۷، محمدرضا شجریان، گروهی که با آن کار می‌کرد را به افتخار جلیل شهناز، گروه شهناز نام گذاشت.

جلیل شهناز، علاوه بر نواختن تار، که ساز اختصاصی اوست، با نواختن ویولون، سنتور و تمبک نیز آشنایی دارد.[۶] معروف است که او در شیوه نوازندگی می‌تواند با ساز خود علاوه بر نواختن، آواز هم بخواند

شاید بتوان به جرأت عنوان کرد که جلیل شهناز نه تنها در بین نوازندگان تار بلکه بین تمام نوازندگان معاصر موسیقی اصیل ایرانی بی نظیر است و تک تک اساتید برجسته موسیقی، هنر او را در تکنوازی، بداهه نوازی و جواب آواز ستوده‌اند و می‌ستایند.

از آن جمله می‌توان به سخنان چند استاد بزرگ موسیقی و آواز که در آیین نکوداشت استاد جلیل شهناز و زنده یاد درویش خان در فرهنگسرای هنر در سال ۱۳۸۵ ایراد گردید اشاره نمود:
    استاد حسن کسائی: شناخت موسیقی کار هرکسی نیست. همه موسیقی را گوش می‌دهند و دوست می‌دارند اما کسی که سره را از ناسره تشخیص بدهد و بتواند درک مقاماتی را که استاد شهناز نواخته‌اند داشته باشد بسیار نادر است. همه ساز می‌زنند و همه خوب ساز می‌زنند ولی قدرت نوازندگی و محفوظات و لحظات موسیقی که آقای شهناز می‌دانند و اجرا کرده‌اند، چیزی که در دست همگان باشد نیست. یعنی ردیف موسیقی ایران نیست. قدرت آقای شهناز در جواب دادن و دونوازی خارق العاده‌است. من ۶۰ سال با ایشان همنوازی کرده‌ام و ساز بنده با ساز شهناز گره خورده‌است.

استاد محمدرضا شجریان: ساز شهناز در من زندگی می‌کند و من با ساز شهناز زندگی می‌کنم. من تنها خواننده‌ای هستم که خودم را شاگرد جلیل شهناز می‌دانم. ساز این نوازنده بی بدلیل، یک ساز آوازی است؛ برخلاف دیگر نوازنده‌ها که ۸۰ درصد سازی می‌زنند و فقط ۲۰ درصد آوازی. جلیل شهناز به بیان واقعی در نوازندگی تار رسیده است؛ چرا که در گیرودار ردیف و تقلید از دیگران نماند و مانند آبشاری خروشان در جریان است.

داریوش پیرنیاکان: جلیل شهناز هنرمندی است که زاوایای بسیاری در سازش نهفته‌است. وی علاوه براشراف کامل بر ردیف و رموز آن، ویژگی منحصر به فردی دیگری نیز داشت. جواب آوازهای شاهکار و بی نظیر، استفاده از تمام امکانات ساز، نواختن بسیاری از گوشه‌های مهجور، رعایت جمله بندی در نوازندگی از جمله ویژگی‌های نوازندگی جلیل شهناز است.

ادامه مطلب ...
موضوعات
لینک های مفید






Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک