تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی - سایه ی جان _ محمد معتمدی-هوشمند عبادی (نی نواز)
تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی
مرجع دانلود آهنگ های نــــــــــــــــــــــــــی نوازی



Download By Mediafire MP3/128



1_پیش درآمد امید

2_ساز تنها

3_چهار مضراب شور آفرین

4_ساز و آواز

5_قطعه کرد بیات "دلتنگی"

6_ساز و آواز

7_تصنیف آوای دوست




محمد معتمدی : خواننده

فرخ مظهری : تار ابریشم

حمید سکوتی : تار

مازیار شاهی : تار

آرش غفاری : تار

آریا محافظ : سنتور

هوشمند عبادی : نی

سینا دانش : کمانچه

صمد برقی : کمانچه

هادی آذر پیرا : عود

احمد مستنبط : تنبک

عیسی شکری : دایره

مهرزاد هویدا : دف

محمد کریمی : دف



"درباره کنسرت برج میلاد اردیبهشت 89"

تا کنون پیش درآمدهای موسیقی ایرانی که بوسیله پیش کسوتان این راه ، درویش و صبا و دیگر پیروان ساخته شده ، در ریتم های مقارن بوده و این رسم تا سال های 56 هجری تداوم داشت.

از حدود سال 56 نسل نو موسیقی دانان توانستند با ساخت قطعات جدید و برداشتی نو مسیر جدیدی را گشوده و لباس نوتری بر تن موسیقی ایرانی با سازهای ایرانی بپوشانند . کسانی همچون هنرمندان گرامی حسین علیزاده و شادروان مشکاتیان و نگارنده و تنی چند در این راه زحمات بسیاری کشیدند و این گونه جوانان ایرانی را به بستر پر تحرک و پویاتری هدایت و علاقمند نمودند .

در کار پیش رو که شما عزیزان می شنوید - سایه ی جان - این نگرش گسترده تر شده که جا دارد شنوندگان عزیز به این امر توجه بیشتری نمایند . مقدمه کنسرت "امید" با دور 18 ضربی ترکیبی از: (دو - سه - سه) (دو - سه - دو - سه) شروع می شود . انتهای این دور با سازهای کوبی بسته شده و در طول قطعه همین فرم نگاه داشته می شود . تنها در پایان ریتم به صورت سه تایی تند درآمده و باز به پایه اصلی برمی گردد . این مدل در رپرتوار کلاسیک موسیقی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته که امید است که شنوندگان و به خصوص جوانان این اثر را دوست داشته باشند .

قطعه دوم چهار مضرابی ست بصورت همیشگی اما با ملودی های جدید . در این اثر نیز یک کار تازه صورت گرفته که چهار مضراب - که اثریست سازی - در انتها خواننده با خواندن یک گوشه معروف شروع و با یک فراز شعری خاتمه می یابد . این کار و استفاده از خواننده در چهار مضراب نیز تازه است و شاید بتواند در همین فرم دیگر هنرمندان نیز قطعاتی بسازند تا بستر این فرم تکامل یابد . بیات ترک (کنسرت برج میلاد) پس از اجرای درآمد به گوشه داد رفته و پس از گوشه شکسته به درآمد دستگاه مادر یعنی شور فرود می آید تا زمینه را برای ورود به (کرد بیات) آماده نماید . بیات کرد دارای کیفیتی ست که نشست نت پایه روی شور است و از ملحقات شور محسوب می شود .

و نغمه بعدی روی درجه پنجم شور که نغمه مهمی است تاکید و سپس بر روی نغمه بیات ترک می ایستد و در غایت به شور فرود می کند .

پیش درآمد بیات کرد را اینجانب قبل از انقلاب ساخته ام و خانم اخوان کرد بیات آنرا منطبق با ردیف استاد کامل دوامی خوانده است . در گوشه یا یکی از شعب شور یعنی کرد بیات قطعه ساخته نشده و نگارنده از هیچ استادی آنرا نشنیده بودم . به همین دلیل برای اولین بار اقدام کردم تا در این آواز مهم پیش درآمد و رنگی بسازم . در این برنامه این پیش درآمد را مورد استفاده قرار دادم تا جوانان امروز با اولین پیش درآمد بیات کرد یا کرد بیات آشنا شوند . کرد بیات از یک سو به دشتی و از سوی دیگر به بیات ترک و درآمدهای شور نزدیک است و همه گوشه هایی که به یک آواز یا گوشه دیگر نزدیک می شود ، حرکت کیفی آن سخت می شود . برای مثال نزدیکی دشتی و کرد بیات یا حجاز و حسینی و غیره . لذا باید موسیقی ایرانی را خوب شناخت تا از مرزهای همجوار عبور نکرد .

تصنیف انتهای برنامه نیز در همان حال و هوای کنسرت و اشعار سایه قرار دارد . قرار بود که جناب آقای سایه شعر این تصنیف را بسراید که نگارنده آهنگ این اثر را به ایشان دادم اما به دلیل مسافرتشان به آلمان این کار عملی نشد و دوست دیگر شعر این اثر را ساختند . نگارنده امیدوار است که این اثر تازه مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد .

                                                                               با عشق "محمدرضا لطفی"


منبع : وبلاگ دلبریدگان



ارسال در تاريخ پنجشنبه بیست و هفتم بهمن ۱۳۹۰ توسط حسین حیدری (مدیر وبلاگ)

اسلایدر