تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی - سایه ی جان _ محمد معتمدی-هوشمند عبادی (نی نواز)
 
تکنوازان نــــــــــــــــــــــــــی
مرجع دانلود آهنگ های نــــــــــــــــــــــــــی نوازی - ساز نـــــــی - سوخته كاري ني
درباره وبلاگ


آید ز نی حدیثی، هر دم به گوش جانم
کاخر بیا و بشنو، دستان و داستانم




گاه بشنو از نی و گاهی ز دل

اشک از نی باشد و مشکش ز دل
این نوای نی، گل افشان می کند
وای بر دل، دیده گریان میکند


بگذر از نی ، من حکایت میکنم
و ز جدایی ها شکایت می کنم
نی کجا این نکته ها آموخته؟
نی کجا داند نیستان سوخته؟
بشنو از من بهترین راوی منم
راست خواهی هم نی و هم نی زنم
نشنو از نی ،نی حصاری بیش نیست
بشنو از دل ، دل حریم دلبریست
نی چو سوزد ،خار خاکستر شود
دل چو سوزد خانه ی دلبر شود

گرچه نی زرد و ضعیف و لاغر و بیدست و پاست
چون عصای موسوی در خوردن غم اژدهاست


ز نغمه تا خدا یک کوچه راه است
بر این بیت بلندم نی گواه است


ای نی محزون نوایی ساز کن
ناله جانسوز را آغاز کن
مرحبا ای بازگوی رازها
از تو شد صاحب اثر آوازها


گفتم به نی چو حال من اشفته زین نواست
گر عشق نیست در دلت این ناله از کجاست
هر زیر و بم صدای تو را گوش و جان
هر پیچ و خم حدیث تو با روحم اشناست


اعضای وبلاگ 1050 نفر

لینک های مفید
محل تبليغات
پنجشنبه بیست و هفتم بهمن 1390 :: 8:57 ::  نويسنده : حسین حیدری (مدیر وبلاگ)



Download By Mediafire MP3/128



1_پیش درآمد امید

2_ساز تنها

3_چهار مضراب شور آفرین

4_ساز و آواز

5_قطعه کرد بیات "دلتنگی"

6_ساز و آواز

7_تصنیف آوای دوست




محمد معتمدی : خواننده

فرخ مظهری : تار ابریشم

حمید سکوتی : تار

مازیار شاهی : تار

آرش غفاری : تار

آریا محافظ : سنتور

هوشمند عبادی : نی

سینا دانش : کمانچه

صمد برقی : کمانچه

هادی آذر پیرا : عود

احمد مستنبط : تنبک

عیسی شکری : دایره

مهرزاد هویدا : دف

محمد کریمی : دف



"درباره کنسرت برج میلاد اردیبهشت 89"

تا کنون پیش درآمدهای موسیقی ایرانی که بوسیله پیش کسوتان این راه ، درویش و صبا و دیگر پیروان ساخته شده ، در ریتم های مقارن بوده و این رسم تا سال های 56 هجری تداوم داشت.

از حدود سال 56 نسل نو موسیقی دانان توانستند با ساخت قطعات جدید و برداشتی نو مسیر جدیدی را گشوده و لباس نوتری بر تن موسیقی ایرانی با سازهای ایرانی بپوشانند . کسانی همچون هنرمندان گرامی حسین علیزاده و شادروان مشکاتیان و نگارنده و تنی چند در این راه زحمات بسیاری کشیدند و این گونه جوانان ایرانی را به بستر پر تحرک و پویاتری هدایت و علاقمند نمودند .

در کار پیش رو که شما عزیزان می شنوید - سایه ی جان - این نگرش گسترده تر شده که جا دارد شنوندگان عزیز به این امر توجه بیشتری نمایند . مقدمه کنسرت "امید" با دور 18 ضربی ترکیبی از: (دو - سه - سه) (دو - سه - دو - سه) شروع می شود . انتهای این دور با سازهای کوبی بسته شده و در طول قطعه همین فرم نگاه داشته می شود . تنها در پایان ریتم به صورت سه تایی تند درآمده و باز به پایه اصلی برمی گردد . این مدل در رپرتوار کلاسیک موسیقی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفته که امید است که شنوندگان و به خصوص جوانان این اثر را دوست داشته باشند .

قطعه دوم چهار مضرابی ست بصورت همیشگی اما با ملودی های جدید . در این اثر نیز یک کار تازه صورت گرفته که چهار مضراب - که اثریست سازی - در انتها خواننده با خواندن یک گوشه معروف شروع و با یک فراز شعری خاتمه می یابد . این کار و استفاده از خواننده در چهار مضراب نیز تازه است و شاید بتواند در همین فرم دیگر هنرمندان نیز قطعاتی بسازند تا بستر این فرم تکامل یابد . بیات ترک (کنسرت برج میلاد) پس از اجرای درآمد به گوشه داد رفته و پس از گوشه شکسته به درآمد دستگاه مادر یعنی شور فرود می آید تا زمینه را برای ورود به (کرد بیات) آماده نماید . بیات کرد دارای کیفیتی ست که نشست نت پایه روی شور است و از ملحقات شور محسوب می شود .

و نغمه بعدی روی درجه پنجم شور که نغمه مهمی است تاکید و سپس بر روی نغمه بیات ترک می ایستد و در غایت به شور فرود می کند .

پیش درآمد بیات کرد را اینجانب قبل از انقلاب ساخته ام و خانم اخوان کرد بیات آنرا منطبق با ردیف استاد کامل دوامی خوانده است . در گوشه یا یکی از شعب شور یعنی کرد بیات قطعه ساخته نشده و نگارنده از هیچ استادی آنرا نشنیده بودم . به همین دلیل برای اولین بار اقدام کردم تا در این آواز مهم پیش درآمد و رنگی بسازم . در این برنامه این پیش درآمد را مورد استفاده قرار دادم تا جوانان امروز با اولین پیش درآمد بیات کرد یا کرد بیات آشنا شوند . کرد بیات از یک سو به دشتی و از سوی دیگر به بیات ترک و درآمدهای شور نزدیک است و همه گوشه هایی که به یک آواز یا گوشه دیگر نزدیک می شود ، حرکت کیفی آن سخت می شود . برای مثال نزدیکی دشتی و کرد بیات یا حجاز و حسینی و غیره . لذا باید موسیقی ایرانی را خوب شناخت تا از مرزهای همجوار عبور نکرد .

تصنیف انتهای برنامه نیز در همان حال و هوای کنسرت و اشعار سایه قرار دارد . قرار بود که جناب آقای سایه شعر این تصنیف را بسراید که نگارنده آهنگ این اثر را به ایشان دادم اما به دلیل مسافرتشان به آلمان این کار عملی نشد و دوست دیگر شعر این اثر را ساختند . نگارنده امیدوار است که این اثر تازه مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد .

                                                                               با عشق "محمدرضا لطفی"


منبع : وبلاگ دلبریدگان

موضوعات
لینک های مفید






Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک